BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, December 1, 2009

Taubat Nasuha



Salam buat semua pembaca...;)

Dah lebih kurang 2 hari x sempat nak update blog ni...kebelakangan ni agak sibuk dgn aktiviti2 harian wlaupun tgh cuti sekolah....hehe
Alhamdulillah..syukur ke hadrat ALLAH. Hari ni hari pertama bagi bulan terakhir utk tahun ni. Dan x lama lagi bermulalah tahun baru 2011 yg akan menjelang tiba. Moga dengan keizinan dariNya, semoga kita semua sentiasa diberikan kesihatan dan kesempatan utk terus hidup di bumi Allah ini...Amin
Dgn kesempatan yg diberikan itu, semoga kita semua diberi kesempatan juga utk memohon keampunan dan keinsafan atas dosa2 yg pernah kita lakukan. Sebab tu kita digalakkan utk sentiasa bertaubat. Kdg2 bnyk dosa2 kecil yg kita tak perasan tp acapkali kita lakukan. Dosa2 kecil itu jika diulang2 pasti akan membukit dan menjadi suatu dosa besar. Kita mengaku kita x melakukan zina, tapi bagaimana dgn zina mata, zina hati dan sebagainya?
Hari Raya Qurban baru je berlalu. Dan hati ini terusik dgn drama2 yg disiarkan sempena Hari Raya Qurban baru2 ni. Selain cerita NUR KASIH episod akhir, airmata ni terlalu mudah menitis semasa menonton cerita TAUBAT NASUHA yg disiarkan pada malam yg sama. Lakonan mantap dan berkesan oleh Fauzi Nawawi betul2 mmpu utk menghidupkan watak seorang ayah yg 'panas baran' dan Sheila Rusly yg merupakan seorang isteri dan ibu yg betul2 sabar dgn perangai dan sikap suaminya sendiri.
Anak2 sering menjadi mangsa akibat sikap dan perangai panas baran ayahnya. Apabila di pejabat, dia kelihatan gembira dan aman tanpa sebarang gangguan oleh anak2nya dan sering mengambil kesempatan utk mengadakan hubungan sulit bersama bosnya yg masih bujang. Anak2 dan isteri sering diabaikan dan lebih mementingkan hal2 pejabat daripada tanggungjawab sebagai seorang suami di rumah. Tapi alhamdulillah, disebabkan ternampak buku TAUBAT NASUHA yg terdapat di dlm keretanya, dia berjaya menghalang hasutan syaitan apabila bosnya mengajaknya utk tidur di rumahnya. Di waktu itulah sepatutnya bayang2 isteri dan anak2 nya seharusnya bermain di fikiran seorang suami.
Sehinggakan suatu masa si suami sedang asyik bergelak ketawa bersama bos dan teman2 sepejabatnya, isteri serta anak2nya pula sedang berperang dgn perompak2 yg menyerang rumahnya. Abang cuba utk menyelamatkan adiknya daripada menjadi mangsa tikaman, sebaliknya dua beradik itu mati dibunuh di hadapan mata ibunya sendiri. Dan akhirnya ibunya juga menjadi mangsa. Dan apabila si ayah pulang kerumah, dan terus mendapati mayat2 insan yg pernah dibenci dan dimarahi itu berada bergelimpangan di kawasan ruang tamu. Pada ketika inilah, penyesalan itu dah tiada gunanya lagi. Penyesalan seorang bapa terhadap isteri dan anak2nya tidak mampu utk mengembalikan nyawa insan2 yg sgt bermakna dlm hidupnya. Namun begitu, si bapa masih diberi kesempatan utk bertaubat di atas dosa2 yg pernah dilakukan pada keluarganya. Alhamdulillah...Allah itu Maha Penyayang pada hamba2Nya.

Drama ni betul2 menyayat hati dan secara tak sengaja airmata jatuh membasahi pipi ini apabila sy meletakkan diri sy dlm diri si bapa. Sedih sungguh hingga tak terkata. Drama ini juga memberi pengajaran kepada sy dan juga kepada penontonnya supaya kita sentiasa menghargai apa yg ada disekeliling kita terutama sekali insan2 yg kita sayang. Buat sahabat2 yg masih punya ayah dan mak, hargailah mereka selagi mereka bernyawa. Tanpa mereka siapalah kita. Kita ada kerana mereka ada. Selain itu, pengajrana yg dpt sy perolehi ialah, kita mestilah sentiasa bertaubat dan memohon keampuann dari Allah atas segala dosa yg pernah kita lakukan. Meskipun kita x perasan dosa2 tersebut, tapi tidak salah rasanya jika kita sujud pada Pencipta dan memohon keampunan dariNya. Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang. Sebesar mana dosa kita, insyaAllah Allah akan maafkan jika kita melakukan taubat nasuha kerana Allah itu Maha Pengampun.

1 comments:

Jejaka Kejora said...

Puteri cuba lah joint ibadah korban satu bahagian tak sampai Rm 500, seronok tau kalau dapat join ibadah korban ...