BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, December 5, 2009

Suci Sekeping Hati

Salam buat kawan2...

First of all thanks buat kawan2 yg sudi singgah and jenguk2 blog sy yg x seberapa ni...Actually, i'm not good in writing. Just tulis ikut suka je. Apa yg terlintas di hati dan fikiran, itulah yg tertulis disini. As for me, blog ni is one of the platform untuk meluahkan isi hati ini. Sometimes mesti ada jugak yg boring nak baca luahan hati saya, but i think inilah cara yg paling sesuai. Sorry to say, sy ni bukan jenis yg suka sumpah seranah org lain yg buat jahat kat sy tapi biarlah segala yg sy x puas hati tu sy simpan kat dlm hati. Sy juga x suka nak simpan dendam. Biarlah perasaan tu berkubur dan ditelan arus masa. Kalau boleh, sy cuba utk buat kebaikan pada semua org walaupun pada org yg buat kejahatan pada sy. Sy sebenarnya dlm proses utk muhasabah diri dan memperbaiki diri serta menyucikan hati supaya segala ibadah dan amalan sy diterima Allah. Amin.

Memang sy akui, nobody's perfect dan setiap org pasti ada melakukan kesalahan dan kesilapan sama ada disengajakan atau tidak disengajakan. Tapi bukan semua kesilapan dan kesalahan itu dapat diterima dgn hati yg terbuka. Ada orang yg senang utk forgive and forget dan jugak org yg susah nak memaafkan org lain. Itu terpulang pada hak masing2 tapi sebagai hambaNya, lebih baik kita memaafkan antara satu sama lain sbb Rasulullah SAW sendiri mengampunkan umatnya, inikan pula kita manusia biasa. Tapi kdg kala hati ini terfikir, bila kita jadi terlalu baik dan mudah memaafkan org lain, kita seringkali dipijak oleh org lain dan ada juga yg mengambil kesempatan disebalik kebaikan yg ada pada diri ini.

Kenapa mesti wujud org2 yg menipu utk mendapatkan kebahagiaan diri? Kenapa ada org yg menipu utk kepentingan diri sendiri? Kenapa mesti wujud org mcm tu? Entah la...manusia ni semuanya ciptaan Allah. Rambut je sama hitam tapi hati lain2. Sukarnya menilai insan melalui rambut dan rupa paras serta fizikalnya. Ada insan yg dilahirkan dgn rupa paras yg menarik dan cantik, tapi kita mesti nilai dirinya dari sudut hati. Ada juga insan yg dilahirkan dgn rupa paras yg kurang menarik tapi hatinya sungguh mulia. Itulah manusia. Kita yg mencorakkan hati kita sendiri. Kalau bnyk di tanam dgn sifat mahmudah, maka baik dan putihlah hati kita. Tapi kalau sering ditanam dgn sifat2 mazmumah, maka hitamlah hati kita. Nauzubillah.

Sama juga seperti sy. Kdg kala, sifat mazmumah itu cuba menguasai diri tapi sebagai hambaNya, saya pasti akan cuba dan berusaha utk menjauhkan diri dari sifat2 seperti itu. Moga suatu hari nnti, semua sifat2 mazmumah ini mmpu utk sy buang jauh dari dalam hati sy. Begitu juga para pembaca sekalian.....InsyaAllah Amin ;)

4 comments:

[z@ck] said...

kdg2 terpaksa menipu..org ckp tipu sunat..huhuhu...

puteri92 said...

mmm...wujud ke istilah tipu sunat tu erk? just wondering.....

Mohd.Taufiq said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Jejaka Kejora said...

manusia itu tidak mencapai ketakwaan sebelum diuji, ujian itu membezakan samaada lulus atau tidak lulus. kita hanya mampu berusaha kemudian berkawakal'alLah serta redha dgn apa yg terjadi. berbaik sangka kpd Allah yg mengatur semua ujian kpd kita. berdoa supaya kita sentiasa dilindungi Allah