BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, December 12, 2009

Mas kahwin RM300

Salam buat kwn2 semua...

Ni nak bincang satu isu besar yg melibatkan diri saya jugak ;)
Isu berkenaan maskahwin di selangor yg meningkat dari RM80 menjadi RM300. Mmm jauh jugak bezanya tu...Tapi agak pelik la...Kenapa isu maskahwin ni sering dipropagandakan berbanding isu2 lain yg banyak lagi boleh difikirkan? Saya bukannya x setuju, tapi sebagai salah seorang anak jati negeri Selangor ni, saya rasa bertuah sangat tapi malangnya saya ni blum berpunya lagi. Bagi saya, ada kemungkinan isu2 seperi ini akan menyebabkan bertambahnya jumlah anak anak dara tua di selangor ni...tapi minta2 saya bukan salah seorang daripadanya...aminn
Kenaikan harga maskahwin ni sepatutnya bukanlah jadi isu yg besar jika dibandingkan dgn jumlah hantaran. Sebab kebnyakan lelaki skrg ni mampu utk beli barang2 yg mahal seperti baju, hp dan kereta yg mahal2 tapi untuk maskahwin ni kenapa mesti nak berkira sangat? Cuma untuk hantaran tu, boleh la dibawa berbincang oleh keuda2 belah pihak sbb tujuan majlis diadakan bukannya utk menunjuk2 atau riak tapi cukuplah sekadar kenduri yg sederhana sahaja dan tak perlulah sampai membazir walaupun kenduri tu sekali seumur hidup...betul tak?
Kalau nak diikutkan sekarang ni semua benda dah mahal, jadi apa la salahnya RM300 tu utk isteri tercinta...bukannya kita nak hidup sehari dua, tapi utk selama2nya betul x? Org kata, kalau dah sayang tu, kita tetap sanggup buat apa saja utk bersama dgn org tersayang...
Mmm...tapi buat masa ni, belum masanya utk saya berfikir tentang maskahwin ni sbb masih single lagi....:(
Hopefully, satu hari nanti sy akan temui jodoh yg ditentukan Allah utk saya...Amin Ya Rabbal Alamin...

11 comments:

Anonymous said...

Pada saya, RM 300 tu apalah sangat jika dibandingkan dengan tanggungjawab sbg isteri dan ibu....

Hantaran beribu-ribu boleh jer dihabiskan... Itu bukan alasan rasanya...!

*Masalahnya... sampai sekarang saya masih belum bertemu jodoh..Jangankan 300... 3k pun saya sanggup bagi... Bukan orang lain.... isteri !!!

puteri92 said...

jodoh kita telah ditetapkan oleh Allah di Luh Mahfuz...satu hari nanti pasti akan bertemu jugak dgn izinNya....insyaAllah ;)
sabar ye ustaz...

[z@ck] said...

nik aziz pun stuju..
tp dia tanak pelaksanaan tu dijalankan kt kelantan..
katanya membebankan para kaum lelaki..

puteri92 said...

huhu...kalau kat selangor tu tak membebankan kaum lelaki ke ek? maybe sebab selangor maju 2010 kot...huhu

Mohd.Taufiq said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Mohd.Taufiq said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Mohd.Taufiq said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Mohd.Taufiq said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Jejaka Kejora said...

kalaulah boleh kawin dgn cuma bayar mas kawin RM 300 je kan senang, dah tentu lama puteri dah kawin kan?
Peace Puteri

puteri92 said...

mungkin kot...tapi kalu blum bertemu jodoh lagi...nak buat cemana kan? huhu

Mohd.Taufiq said...
This comment has been removed by a blog administrator.