BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, November 15, 2009

Cikgu...oh Cikgu...

Assalamualaikum buat semua pembaca...

Hari ni tiba2 terdetik dlm hati ini nak cite pasal profession perguruan. Bila cakap pasal guru dan pendidik ni mesti sinonim dgn wanita kan? Kenapa ek? Entah la...maybe sebab seorang wanita ni mungkin bersikap lebih penyayang dan penyabar compared tu lelaki...betul ke? hehehe...Jgn mare ek cikgu2 lelaki sekalian...Itu mungkin tanggapan dan persepsi dari seorang guru wanita seperti saya...hehehe

Sebenarnya seorang guru memerlukan bnyk sikap dan perangai positif dalam diri utk mendidik anak2 bangsa. Diantaranya, bertanggungjawab, dedikasi, sabar, penyayang, berdisiplin, tegas dan bnyk lagi...Saya ni pun masa study dulu tak pernah terfikir utk menjadi seorang guru dan pendidik. Saya sendiri tak yakin dgn kebolehan diri sama ada saya mampu untuk menjadi pendidik atau tidak. Kalau ikutkan hati cita-cita saya masa study dulu nak jadi seorang engineer tapi ramai yg kurang setuju dgn cita-cita dan impian saya tu sebab mereka kata saya ni tak cukup ganas nak jadi seorang engineer...yeke? entah la..saya pun tak tahu...;)

Habis je study, ada jugak cuba2 minta kerja sana sini, pergi interview sana sini ditemani ibu dan arwah ayah tersayang. Last sekali pegi interview kat Keretapi Tanah Melayu dgn post civil engineer. Tapi takde rezeki kat situ. Lepas tu cuba2 jugak minta KPLI ambilan Januari 2006. Alhamdulillah saya telah dipanggil utk mengambil peperiksaan MTest pada Ogos 2005 dan dipanggil utk menghadiri interview di Maktab Perguruan Raja Melewar di Seremban, dan Alhamdulillah permohonan saya telah berjaya utk menjadi seorang guru dan ditempatkan di Maktab Perguruan Sultan Abdul Halim Sg. Petani, Kedah.

Kehidupan di maktab sgt2 menyeronokkan sebab kat situ la saya belajar bagaimana utk menjadi seorang guru. Tapi pengajian selama setahun tidak cukup memberi pengalaman buat saya. Tapi apa2 pun alhamdulillah pada tahun 2007 saya dipostingkan di dalam negeri Selangor. Alhamdulillah rezeki saya murah sbb dapat posting dekat dengan rumah ;)

Tahun pertama mengajar memang agak kekok sebab berhadapan dgn anak2 kecil. Saya ditugaskan utk mengajar murid2 tahun 2. Bukan mudah berhadapan dgn anak2 murid yg kecil ni sbb saya sendiri tak ada anak...hehehe...Pengalaman demi pengalaman mengajar saya utk menjadi seorang yg lebih sabar utk menghadapi kerenah anak2 kecil yg saya anggap seperti anak saya sendiri. Dan alhamdulillah sekarang ni tahun ketiga saya menjadi seorang guru. Impian saya agar anak2 bangsa kita akan menjadi suatu generasi yang cerdik dan pandai suatu masa nanti....aminn ;)

7 comments:

M said...

makcik..letak ler gmbr banyk2..leceh nyer nk mengomen sbb nk kena log in la plak..

puteri92 said...

kena letak pic bnyk2 ek? mana aku tau...aku ni budak baru balaja....huhu

Anonymous said...

ada perkmbngn..

puteri92 said...

thanks ;)

Adilla Yusof said...

Ida, jangan lupa lepas ni letak pulak ads nuffnang. Leh dapat duit cam Anep.

puteri92 said...

k...insyaAllah ;)

Jejaka Kejora said...

tahniah cikgu, semoga menjadi cikgu yg baik ...